صفحه نخست / اخبار / کامیون‌ها در گذر زمان | از آغاز تا امروز
تصاویر
  • زمان مطالعه 3 دقیقه
  • 119 نمایش

کامیون‌ها در گذر زمان | از آغاز تا امروز

کامیون‌ها در گذر زمان تحولات شگفت انگیزی داشتند؛ در آغاز حمل و نقل جاده‌ای، قدیمی‌ترین اجداد کامیون‌های امروزی یعنی ارابه‌ها وجود داشتند که در جاده‌ها حرکت می‌کردند و به آرامی توسط حیوانات کشیده می‌شدند. اما این ارابه‌ها به دلیل نیاز به تغذیه حیوانات به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل گران قیمت بودند و فضای بسیار محدودی برای بارها داشتند. در سال 1765،  نیکلاس ژوزف کونیو، مهندس نظامی فرانسوی، وسیله‌ای ساخت که قادر به حمل توپ‌های سنگین جنگی باشد. کونیو شروع به انجام آزمایش‌هایی کرد تا اینکه در سال ۱۷۶۹ به یک راه‌حل رسید و آن وسیله‌ای بود که با موتور بخار کار می‌کرد و آن را «فاردیه» نامید.

the evolution of trucks

مقاله مرتبط: تاریخچه اسکانیا

با گذشت سال‌ها، این وسایل نقلیه بخار اولیه بهبود یافتند و می‌توان گفت که در دهه اول قرن نوزدهم بسیار محبوب شدند. در سال ۱۸۸۱، اولین نیمه‌تریلی توسط شرکت دی دیون-بوتون (یک تولیدکننده فرانسوی) ساخته شد و توسط تراکتوری که با بخار کار می‌کرد، کشیده می‌شد. این کامیون‌ها تا جنگ جهانی اول در ایالات متحده و فرانسه و تا جنگ جهانی دوم در انگلستان، که به آن‌ها «واگن‌های بخار» می‌گفتند، به فروش می‌رسیدند. اما از آنجا که این کامیون‌ها تنها می‌توانستند مسافت‌های کوتاهی (معمولاً از یک کارخانه تا نزدیک‌ترین ایستگاه قطار) را طی کنند، نیاز به یافتن یک راه‌حل دیگر احساس می‌شد. در ادامه قصد داریم نگاهی به ساخت و پیشرفت کامیون‌ها در گذر زمان داشته باشیم که چه سیر تحولی را طی کرده‌ و چطور توانستند به غول‌های صنعت حمل و نقل تبدیل شوند.

کامیون‌ها چطور به غول‌های صنعت حمل و نقل در گذر زمان تبدیل شدند؟

در سال ۱۸۹۵، کارل بنز آلمانی که اولین موتورهای احتراق داخلی را اختراع کرده بود، از یکی از مدل‌های خود به نام Benz Velo به عنوان مبنایی برای ساخت اولین کامیون تاریخ استفاده کرد. این اختراع باعث شد که رقابتی برای بهبود این وسایل نقلیه و حمل بارهای بیشتر در مسافت‌های طولانی‌تر آغاز شود. یک سال پس از اختراع بنز، گوتلیب دایملر، دیگر مهندس آلمانی، مدل کامیون خود را ساخت؛ در این مدل، یک ارابه بر روی چرخ‌های چوبی محصور در آهن قرار داشت. دایملر تیرهای سنتی که برای کشیدن اسب‌ها استفاده می‌شدند را با یک موتور دو سیلندر فونیکس که قابلیت کار کردن با زنجیر محرک و چهار دنده را داشت جایگزین کرد که قدرت لازم را تأمین می‌کرد. به علاوه، به ارابه اصلی یک کابین مرتفع در قسمت جلوی خودرو برای راننده اضافه و در یکی از طرفین آن، نام «Daimler-Motoren-Gesellschaft Cannstatt» را چاپ کرد.

evolution of trucks

این نمونه اولیه قادر بود باری به وزن 1500 کیلوگرم را حمل کند؛ اما نکته جالب اینجاست که شرکت نتوانست هیچ یک از این خودروها را در آلمان بفروشد و جایی که انتظار می‌رفت عموم مردم بیشتر به خودروهای سواری علاقه‌مند باشند تا کامیون‌ها، یعنی در انگلستان، شرکت موفق به فروش یکی از اولین کامیون‌های خود شد. سایر شرکت‌های خودروسازی مانند رنو و پژو نسخه‌های خود را در اروپا ساختند؛ در حالی که در ایالات متحده در سال 1899، شرکت Autocar اولین کامیون این کشور را ساخت. اولین کامیون‌ها در آن زمان به طور کلی، از موتورهای دو و چهار سیلندر استفاده می‌کردند و قادر به حمل بارهای بین 1500 تا 2000 کیلوگرم بودند.

سیر تحول کامیون‌ها و رشد صنعت حمل و نقل

ریشه‌های صنعت کامیون به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد؛ زمانی که وسایل نقلیه موتوری شروع به تغییر نحوه حمل‌ونقل کالاها کرده بودند. در ابتدا، کامیون‌ها ساده و ابتدایی و فاقد قدرت، برد و قابلیت اطمینان لازم بودند. با این حال، علی‌رغم این محدودیت‌ها، آن‌ها نمایانگر دوران جدیدی در لجستیک بودند و به تدریج وابستگی به حمل‌ونقل ریلی سنتی را کاهش دادند. در واقع، این مرحله اولیه پایه‌گذار تکامل صنعت بود، چرا که کامیون‌ها سطحی از انعطاف‌پذیری و دسترسی را ارائه می‌دادند که قطارها قادر به تأمین آن نبودند. دوره پس از جنگ جهانی دوم، دوره رشد قابل‌توجهی برای صنعت کامیون‌ بود؛ ساخت سامانه بزرگراه‌های میان ایالتی در دهه‌های 1950 و 1960 تحول بزرگی ایجاد کرد و به طور گسترده‌ای دسترسی کامیون‌ها را افزایش داد و امکان حمل‌ونقل سریع‌تر و کارآمدتر کالاها را در سراسر ایالات متحده فراهم کرد. با این زیرساخت جدید، صنعت شاهد معرفی کامیون‌های قوی‌تر و قابل‌اعتمادتر بود که می‌توانستند مسافت‌های طولانی‌تر و بارهای سنگین‌تر را تحمل کنند.

the history of trucks

این دوره، کامیون‌داری را به عنوان یکی از اجزای حیاتی اقتصاد آمریکا تثبیت کرد و در بسیاری از موارد، از نظر انعطاف‌پذیری و کارایی از حمل‌ونقل ریلی پیشی گرفت. نیمه دوم قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیکی چشمگیری در صنعت کامیون‌داری بود. نوآوری‌ها در بهبود مصرف سوخت، ویژگی‌های ایمنی و سامانه‌های ناوبری، تجربه کامیون‌داری را تغییر دادند. به علاوه، سامانه‌های تلماتیک و نرم‌افزارهای لجستیک، نحوه مدیریت عملیات کامیون‌داری را متحول کرده‌اند؛ طوری که شرکت‌ها قادر به ردیابی وسایل نقلیه، بهینه‌سازی مسیرها و مدیریت ناوگان به طور مؤثرتر شده‌اند. این پیشرفت‌ها نه تنها کارایی صنعت را بهبود بخشیده‌اند، بلکه ایمنی و راحتی رانندگان کامیون را تا حد زیادی افزایش داده‌اند.

کلام آخر

امروزه، صنعت کامیون‌داری یکی از اجزای حیاتی اقتصاد جهانی به شمار می‌رود و آمارهای این صنعت هم اهمیت آن را نشان می‌دهند. همچنین کمپانی اسکانیا به عنوان یکی از پیشگامان صنعت کامیون سازی، همواره در خط مقدم این تحولات قرار داشته و با تولید کامیون‌های ایمن، کارآمد و پایدار، به توسعه صنعت حمل و نقل در سراسر جهان کمک کرده است. اسکانیا به آینده‌ای باور دارد که در آن کامیون‌ها نه تنها ابزار کار بلکه شریک راه رانندگان و مشتریان باشند.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌‌های اسکانیا در ایران